Bouwen aan de toekomst

Het U.S. Department van Energy Solar Decathlon daagt 20 teams uit om een door zonne-energie aangedreven huis te ontwerpen, bouwen en bewonen dat betaalbaar, energie-efficiënt en mooi is. De winnaar van de competitie is het team dat de beste combinatie maakt van kosteneffectiviteit, consumer appeal en design met een optimale energieproductie en efficiënt gebruik ervan.

1   Sinds 2002

In 2002 werd de eerste Solar Decathlon gehouden en sindsdien ging de wedstrijd tweejaarlijks door in 2005, 2007 en 2009. De volgende editie zal plaatshebben in herfst 2011 op de National Mall in Washington, D.C. waar de bezoekers in en rond de huizen kunnen lopen en ontdekken hoe ze vandaag geld en energie kunnen sparen.

2   Doel van de wedstrijd

  • geeft zowel de deelnemers als het publiek informatie over de krachtlijnen en kansen van groene energie.
  • toont het publiek de mogelijkheden die betaalbare energie-efficiënte woningen en hernieuwbare energie vandaag bieden
  • biedt de student-deelnemers een unieke training die broodnodig is om later te kunnen functioneren in de groene economie van vandaag

     

3   De impact

Sinds 2002:

  • ontstonden onder impuls van de Solar Decathlon 72 teams gelinkt aan een universiteit die in een studieklimaat een multidisciplinair traject konden nastreven, om zo alle onderdelen gerelateerd aan het bouwen van een lage-energiewoning op zonne-energie onder de knie te krijgen
  • kreeg de Solar Decathlon een wereldwijde reputatie als een succesvol leertraject en een uitgelezen kans om ervaring te kunnen opdoen in het werkveld voor duizenden studenten
  • beïnvloedde de Solar Decathlon het leven van 12 000 mensen gelinkt aan verschillende Universiteiten

In 2009:

  • werden de huizen op de Solar Decathlon door 307.502 mensen bezocht over 10 dagen
  • bood Solar Decathlon 32 workshops online aan voor het publiek en werd een speciale dag met verschillende workshops georganiseerd voor mensen uit de bouwindustrie , waar 506 professionals op aanwezig waren
  • was de Solar Decathlon partner met de National Education Association: een organisatie die dagelijks nieuws brengt voor alle Amerikaanse scholen
  • bereikte de Solar Decathlon een miljoenenpubliek in verschillende markten over de hele wereld door mediabekendheid in 265 kranten, 730 documentaires, 74 radio-interviews en vele online media reports
Universiteit Gent Solar Decathlon 2011

De realisaties van Team Belgium zijn enkel mogelijk met de hulp van zowel financiële als materiële sponsoring. Wij worden dan ook ondersteund door een heleboel belangrijke spelers in de bouwwereld, en deze lijsten wij dan ook graag even op. Indien u of uw onderneming partner wenst te worden van dit prestigieus en internationaal project, neem contact op met het team!

  • Solar Decathlon
  • US Dept. Of Energy
  • NREL
Act Smart & Look Great
Plaats een donatie

Plaats een storting op het rekening nummer 390-0965800-26 met als mededeling 'E/01233/02'. Of doneer via 121Donation.com

Plaats een donatie